Tsjechische president mag van hoogste rechter toch naar NAVO-top

이 뉴스, 어떠셨어요?
한 번의 탭으로 반응을 남겨요 · 로그인 불필요
De Tsjechische president Pavel mag afreizen naar de NAVO-top in Turkije volgende maand. Dat heeft het Constitutioneel Hof in Tsjechië bepaald. Pavel stapte naar het hof omdat de regering hem niet had opgenomen in de officiële delegatie voor de top.
De regering onder leiding van de rechts-populistische premier Babis, een rivaal van Pavel, maakte maandag bekend dat de onafhankelijke president niet zou meereizen naar de NAVO-top. Die vindt op 7 en 8 juli plaats in de Turkse hoofdstad Ankara. In plaats daarvan zou Babis met zijn ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken die kant op gaan.
Pavel noemde dat "een ongekende en betreurenswaardige stap". Hij vindt dat het leiden van de delegatie onder zijn bevoegdheid valt, net als vorig jaar. Ook in het verleden waren Tsjechische presidenten vrijwel altijd aanwezig bij de NAVO-top.
'Gebruikelijk'
Het Constitutioneel Hof oordeelt nu dat de regering de deelname van Pavel aan de top moet waarborgen. De regering mag zijn reis op geen enkele manier belemmeren, zeggen de rechters in een persverklaring.
Ook het gevolg van de president moet gewoon aan de top kunnen deelnemen. Het hof wijst erop dat aanwezigheid van de onafhankelijke president bij de NAVO-top gebruikelijk is.
Babis en Pavel hadden al maanden onenigheid over wie er naar de NAVO-top gaat. Pavel, voormalig stafchef van de Tsjechische strijdkrachten, is van mening dat het land meer moet uitgeven aan defensie. Babis en zijn regering willen liever in andere zaken investeren. ...